Slapeloosheid

Afbeelding van Ulrike Leone via Pixabay

“Slapeloosheid is de belangrijkste voorspeller voor de ontwikkeling van depressies. Slaap helpt niet alleen bij het onthouden van belangrijke dingen, maar ook bij het verwerken van heftige stress, emoties en spanningen” blijkt uit een grootschalig onderzoek met 10.000 vrijwilligers door het Nederlands Herseninstituut in 2016.

Slapeloosheid oorzaken

Een keer slecht of niet slapen is vaak het gevolg van een bepaalde, al dan niet stressvolle, ervaring de dag ervoor. Voortdurende slapeloosheid is echter bij veel mensen iets wat het brein zich heeft ‘aangeleerd’: Ook al is de oorzaak verdwenen, het in de periode van slapeloosheid geleerde gedrag om daarmee om te gaan, is een gewoonte geworden die de slapeloosheid in stand houdt.

Veel voorkomende oorzaken van slapeloosheid zijn:

  • Psychische aandoeningen, zoals depressie, angst en stress.
  • Lichamelijke aandoeningen, zoals jeuk of pijn.
  • Hormonale aandoeningen.
  • Slaapapneu.
  • Alcoholgebruik.
  • Externe oorzaken, zoals een oncomfortabele slaapplek, geluids- of lichthinder.
  • De overgang kan ook slapeloosheid veroorzaken.

Bron: https://insomnie.nl/

Depressie oorzaken

Af en toe somber of lusteloos zijn, is normaal. Het leven gaat immers niet altijd van een leien dakje. Er is pas sprake van een depressie als negatieve gevoelens een paar weken achtereen het grootste deel van de dag optreden. Er is bijna nooit één unieke oorzaak voor het ontstaan van een depressie. Sommige mensen hebben aanleg, bij andere mensen wordt het door vroegere ervaringen in hun leven veroorzaakt, en vaak is het van alles wat.

Het belangrijkste is natuurlijk, dat degene die een depressie heeft, op een goede manier de weg terug vindt naar een prettiger leven. Neurofeedback is daarbij zeker een steun in de rug.

Voel je je somber en vraag je je af of je klachten misschien wijzen op een depressie? Doe dan de depressietest.

Bron: https://mindblue.nl/ en https://www.depressievereniging.nl/

Effect neurofeedback trainingen

De ervaringen met de behandeling van slaapproblemen en moeheid met Neuroptimal zijn erg goed. Je kunt verwachten dat je na een aantal Neurofeedback trainingen sneller in slaap zult vallen en wanneer je ’s nachts wakker wordt, je gemakkelijker weer terug in slaap valt. En dat je ook minder vaak wakker wordt. Na een goede nacht slaap ben je ’s morgens fitter, vrolijker en krachtiger. Symptomen die wijzen op depressie of angst stoornissen verminderen daardoor ook.

Een voorbeeld: Vrouw, begin 50

Heeft gedurende vijftien jaar niet goed geslapen (gemiddeld 4 uur per nacht), met als gevolg zware depressie, angsten , dreigende arbeidsongeschiktheid. Begon met neurofeedback in september 2005. Na drie sessies sliep deze cliënt door, zeven uur aan een stuk door zonder wakker te worden. Zij is na de vijfde sessie, in overleg met haar arts, haar medicijnen en antidepressiva gaan afbouwen. Na twaalf sessies was ze geheel vrij van medicijnen. Na twintig sessie zijn we gestopt met trainen. Tot op heden (april 2007) is zij nog steeds klachten vrij.

Positieve werkingen

Merkbaar bij 73,1% tot 83,7,% na het volgen van 15 – 20+ sessies:

  • Je krijgt beter inzicht in hoofd en bijzaken.
  • Makkelijker schakelen van de ene naar de andere situatie.
  • Meer inzicht in eigen functioneren.
  • Minder gevoelig voor ‘zware’ energieën van anderen.
  • Je raakt minder snel uit evenwicht.
  • Angst, dwang en depressiviteit verdwijnen.
  • Minder behoefte aan stimulerende middelen (alcohol, tabak, etc.)
  • Medicijnen zoals antidepressiva en ADHD/ADD medicatie kunnen vaak na verloop van een aantal sessies worden verminderd of worden afgebouwd.